Η Αφροδίτη με μπικίνι στο Μουσείο Ακρόπολης για την Ημέρα της Γυναίκας

0
200

Η Αφροδίτη με μπικίνι της Πομπηΐας από το Μουσείο Νάπολης

Χαριτωμένη, θελκτική, ζωηρή, κομψή, μια σωστή γυναίκα της εποχής της, η όμορφη Αφροδίτη θα βρεθεί στις 8 Μαρτίου στο Μουσείο Ακρόπολης. Πρόκειται για ένα διάσημο αγαλμάτιο, που επονομάζεται «Αφροδίτη με μπικίνι» και το οποίο δανείστηκε ο γενικός διευθυντής του μουσείου Νικόλαος Σταμπολίδης από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συμφώνησε για τον δανεισμό και έτσι η Αφροδίτη θα μείνει στο Μουσείο Ακρόπολης έως τις 28 Μαΐου.

Στη συνέχεια, θα μεταφερθεί στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας, έως τις 11 Αυγούστου. Εκεί, η Αφροδίτη θα συναντήσει μια «αδερφή» της, που έχει αποκαλυφθεί σε κοντινό της Ελεύθερνας σημείο. Η «Κρητικιά» Αφροδίτη, έχει ομοιότητες με την Αφροδίτη από τη Νάπολη ως προς τη μορφή, τη στάση και την τεχνοτροπία. Δεν έχει μπικίνι όμως, εικονίζεται γυμνή, όπως πολλές φορές παρουσιάζεται η θεά.

Η σανδαλίζουσα (ή και σκανδαλίζουσα όπως λένε κάποιοι) Αφροδίτη από την Ιταλία φέρει χρυσό, ζωγραφιστό μπικίνι. Πρόκειται για ένα άγαλμα 62 εκατοστών από παριανό μάρμαρο που προέρχεται από τον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας. Το παιδί που σκύβει στα πόδια της θεάς είναι ο Έρωτας, ενώ η φιγούρα στην οποία στηρίζεται είναι ένας Πρίαπος. Το έργο είναι ρωμαϊκό αντίγραφο από ελληνιστικό πρωτότυπο.

Η σανδαλίζουσα Αφροδίτη της Ελεύθερνας, πλάι στο άγαλμα του Πανός

Χρονολογείται μεταξύ του 1ου αιώνα π.Χ. και του 1ου αιώνα μ.Χ. και βρέθηκε το 1954 στην Οικία του Μάξιμου, στην Πομπηία, που αργότερα ονομάστηκε «Οικία της Αφροδίτης με το μπικίνι», σε ένα ντουλάπι στη νοτιοδυτική πλευρά του αίθριου. Σήμερα βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης.

Η Αφροδίτη, σχεδόν γυμνή, ακουμπά σε έναν κορμό δέντρου πάνω στον οποίο είναι διπλωμένος ο χιτώνας της. Φοράει ένα είδος μαγιό, βαμμένο με χρυσό χρώμα, που καλύπτει με λεπτότητα τη γύμνια του αγάλματος. Το μπικίνι, για το οποίο είναι διάσημο το αγαλματίδιο, επιτυγχάνεται με την επιδέξια χρήση της τεχνικής της επιχρύσωσης, που χρησιμοποιείται στον καβάλο, στον κορσέ που καλύπτει το στήθος, στο μοτίβο με το αστέρι στον ομφαλό, στο κρεμαστό περιδέραιο και βραχιόλι στον δεξιό καρπό της Αφροδίτης.

Αυτή η εικονογραφία της θεότητας φαίνεται ότι προέρχεται από την Ελλάδα κατά τα  τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. και τεκμηριώνεται από την ανακάλυψη άλλων παρόμοιων αγαλμάτων. Το μπικίνι της θεάς δεν είναι παρά τα εσώρουχά της και η εμφάνιση ταιριάζει με τον ερωτικό της ρόλο.

Κορίτσια με μπικίνι βρέθηκαν και στην περίφημη Villa Romana del Casale που χρονολογείται στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ. και περιέχει μια από τις μεγαλύτερες συλλογές αρχαίων ρωμαϊκών ψηφιδωτών του κόσμου.

Ψηφιδωτό με κορίτσια που φορούν μπικίνι και παίζουν σε ακτή

δεν μπορείς να μη θαυμάσεις τις εξάρσεις, τις βαθύνσεις, το περισπώμενο στόμα, τα μαλλιά της, τις καμπύλες της». Δίπλα στην παιχνιδιάρα θεά, είναι δίπλα της ο Πάνας, ο οποίος την πειράζει.

Αυτή η Αφροδίτη είναι του 2ου- 1ου αι. π.Χ., δηλαδή αρχαιότερη από εκείνη της Νάπολης.

Η στάση των αγαλμάτων υπαγορεύεται από την επιθυμία του γλύπτη να δώσει κίνηση σε αυτά. Υπενθυμίζουμε την περίφημη Σανδαλίζουσα (ή σανδαλιζομένη) Νίκη από το θωρακείο του Ναού της Αθηνάς Νίκης. Το σπουδαίο ανάγλυφο βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Αγγελική Κώττη

Διαβάστε επίσης

Πηγή: thepresident.gr