Αύξηση της Προβληματικής Χρήσης Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στους Νέους Μετά την Πανδημία
Μια σημαντική διεθνής μελέτη δείχνει ότι η «προβληματική» χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει αυξηθεί απότομα μεταξύ των νέων, μετά την πανδημία. Η έρευνα, που διεξήχθη σε περίπου 280.000 παιδιά ηλικίας 11, 13 και 15 ετών από 44 χώρες, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το 11% των ερωτηθέντων είχε προβληματική ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το 2022, σε σύγκριση με το 7% το 2018. Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ευρήματα δημιουργούν ανησυχίες για την επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στην ψυχική υγεία των νέων της Ευρώπης.

Η διεθνής συντονίστρια της μελέτης, δρ Jo Inchley, αναφέρει ότι η προβληματική χρήση είναι πιο συχνή στα 13χρονα, με τα κορίτσια να αναφέρουν συχνότερα προβληματική ενασχόληση σε σύγκριση με τα αγόρια. Κατά μέσο όρο, πάνω από το ένα τρίτο των εφήβων δηλώνουν ότι είναι διαρκώς συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο. Ωστόσο, οι έφηβοι που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χωρίς προβλήματα έχουν αναφέρει μεγαλύτερη υποστήριξη από συνομήλικους.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε από το ευρωπαϊκό τμήμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), δείχνει ότι ενώ η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έχει θετικές και αρνητικές συνέπειες, η «προβληματική» κατηγορία χρηστών αντιμετωπίζει συμπτώματα που μοιάζουν με εθισμό, όπως η παραμέληση άλλων δραστηριοτήτων και η αδυναμία ελέγχου της χρήσης τους. Ο δρ. Χανς Χένρι Π Κλούγκε τόνισε την ανάγκη για περισσότερη εκπαίδευση ψηφιακού αλφαβητισμού για τους νέους.

Μεταξύ των κύριων ευρημάτων της μελέτης είναι ότι το 12% των εφήβων κινδυνεύει από προβληματική ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, με τα αγόρια να είναι σε μεγαλύτερη ηλικία. Η έρευνα αναφέρει ακόμα ότι χρειάζεται περισσότερη υποστήριξη στους τομείς εκπαίδευσης και ψυχικής υγείας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που φέρνουν οι νέες ψηφιακές συνθήκες και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Η Άννα Κοκκέβη, ομότιμη καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, υπογράμμισε την ανάγκη για έναν ευρύτερο διάλογο σχετικά με την ψηφιακή ευημερία και την πορεία προς την κατεύθυνση του ψηφιακού εγγραμματισμού των εφήβων, να γίνεται με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων μερών, όπως γονείς και εκπαιδευτικοί.

Πηγή: newsbomb.gr